3 skarpe skud fra cheftræneren til sæsonstart

Selv om det er svært at forestille sig det, så er det faktisk forår, og det betyder, at jeres Zoom8 joller skal gøres klar til sæsonstart. Og det uanset om du har egen jolle eller en klubjolle. Her får du mine tre gode råd, så din jolle bliver klar til kamp.

DSC_1603

1 – POLER DIN JOLLE – ROR OG SVÆR SAMT DIN MAST

A) Jollen

Det er ikke nok med at kaste en omgang voks på jollen, nej den skal ha´ hele turen.

Start med at gå hele skorget efter for ridser. Disse poleres væk med Autocrome eller andet groft polermiddel. Kom en lille klat på det område, du vil slibe og gnid med kraft (læg vægt i) til cremen er helt væk.

Når alle ridser er væk, skal I igang med at polere jollen, så den bliver blank og ikke mindst glat.

Personligt foretrækker jeg Hempels produkter, men der findes et hav af forskellige mærker at vælge imellem, og det er bare om at vælge, hvad du foretrækker.

Efter slibning og polering med Autocrome går du igang med ”rubbing”. Igen skal der lægges vægt i, og jo mere du arbejder, desto bedre bliver resultatet. Rubbing skal måske gentages nogle gange for at opnå en super hurtig jolle.

Efter rubbing kommer Hard voks, og her skal der gnides igennem, da friktionen varmer voksen op og giver en hård og meget glat overflade.

Polering med Hard voks gentager jeg normalt 3-4 gange, inden jeg går videre til næste skridt.

Jeg afslutter altid med en Teflon voks, som giver en utrolig blank og ”hurtig overflade”. Igen skal der lægges kræfter i opgaven, og det er ikke nok med bare at smøre ind og pudse af. Polering med Teflon voks gentager jeg normalt 5-7 gange.

B) Ror og Svær

Samme proces som på jollen. Men inden der poleres, skal beslag og alle samlinger kontrolleres for begyndende skader. Hvis du har et ror, der kan vippes op, skal bolten spændes så hårdt, at rorbladet overhovedet ikke kan flytte sig.

C) Masten

Kontroller bom-beslaget for små revner og om popnitterne er ved at være dårlige og løse.

Se efter om proppen i bunden sidder fast, og den ikke er blevet slidt. Det samme gælder proppen i toppen.

På det stykke hvor masten går igennem dækket, skal der på masten sidde et stykke teflon tape. SKIFT DET!!!! Et beskadiget teflon tape er den hyppigste årsag til at masten eller bom-beslaget knækker. Så skift det og ha´ altid et extra stykke klar i din værktøjskasse.

Poler masten til sidst, da det gør, at sejlet arbejder bedre og falder hurtigere i facon efter en vending.

Slut af med at komme en lille smule fedt i bunden af masten og på dæksringen. Når masten ikke står på jollen, beskyttes mastebunden med en frysepose.

 2 – TOVVÆRK

Gå alt dit tovværk efter, og er der bare det mindste slid, skal det udskiftes . Bedst af alt så skift alt tovværk på jollen mindst en gang om året. Og køb ikke det billigste, du kan finde, snarere omvendt.

3 – TJEK OM JOLLEN ER TÆT

Dette er en øvelse som bør gentages jævnligt henover sæsonen.

Der er en del beslag og gennemføringer på en Zoom8 jolle, og derfor er der risiko for, at jollen kan blive utæt.

Dette undersøges nemt ved at puste luft ind igennem beslaget, som sidder ude i spidsen på dækket, derved dannes der overtryk i inderskrovet. Pust med munden da anvendelse af eksempelvis kompressor kan skabe så stort et overtryk, at skog og dæk skilles fra hinanden.

Når der er opnået det ønskede overtryk, sæbes jollen ind i sulfo vand, og derved vil der ved enhver utæthed opstå de flotteste sæbebobler.

Hvis der konstateres utætheder, skal beslaget afmonteres og der skal fuges om.

Og som en sidste bemærkning så husk at ønske jer et nyt sejl (eller se at få jer et job, så I kan købe et selv). Sådan noget sejldug bliver altså slidt og holder max et år.

God fornøjelse vi ses på vandet.

Bo Jarvig
Zoom8 klassetræner